Minggu, 24 Mei 2009

Jiwa dan Raga

Tiba-tiba terasa nak menulis. Adakah disebabkan Withdrawal Syndrome? Sebenarnya aku sedang kebosanan. Moga kebosanan aku diisi dengan manfaat.

Manusia itu sefaham aku terdiri daripada 3 komponen; fizikal, jiwa dan rohani. Kalau fizikal manusia dapat difahami fungsinya dengan fisiologi, jiwa manusia dapat difahami dengan psikologi. Rohani manusia bagaimana? Aku tak tahu. Mungkin sekali dengan agama ataupun spiritual.

Adakah ketiga-tiga komponen tersebut berkait rapat? Atau sekadar menjalankan tugas sendiri?

Selain ilmu-ilmu sains perubatan, pelajar perubatan diwajibkan untuk mempelajari ilmu psikologi. Oleh kerana mereka yang bakal menjadi doktor bakal bermuamalat dengan pesakit manusia mereka perlu memahami jiwa dan kehendak mereka. Menurut kajian, ada penyakit yang disebabkan oleh masalah emosi. Contohnya stress dapat menyebabkan sakit perut dan lemahnya immuniti.

Kalau psikologi membicarakan tentang jiwa manusia, psikiatri pula mengaitkan jiwa manusia dari sudut perubatan. Psikologi itu mungkin ibarat output, iaitu kelakuan manusia. Yang menariknya psikiatri membincangkan kesan fisiologi terhadap kelakuan manusia. Sebab itu, ada seorang penulis amatur menyarankan supaya psikologis mendalami ilmu saraf atau neurologi. Boleh baca di sini.

Aku teringat kata-kata ketua lanun dalam filem Ong Bak 2

''Biarkan minda kamu kuasai tubuh maka kamu akan jadi kuat.''

Mari berkenalan dengan kesan plasebo. Kesan plasebo dapat difahami begini. Misalnya, seorang doktor hanya memberikan air gula kepada pesakitnya. Pesakit tersebut menyangkakan bahawa air gula tersebut ubat dan yakin bahawa itulah dapat merawat pesakitnya. Dan ternyata dia sembuh. Yang sebetulnya, keyakinan dan motivasi beliau adalah 'ubat' kepada penyakitnya. Kesan yang lebih kurang sama dengan kesan plasebo adalah kesan nasebo. Nak tahu, baca di sini.

Spiritual yang mengesankan

Tentu anda pernah dengar tentang keluarga India yang gagah sehinggakan dapat menarik kapal terbang dengan rambutnya. Selain menjaga pemakanan, kalau tak silap aku mereka mengamalkan yoga. Ingin mendapatkan spiritual mungkin.

Aku tak dapat komen banyak tentang spiritual kerana ilmu dan pengalaman yang membataskan. Apa-apa pun ramai orang sanggup mati kerana spiritual.

Bagi aku, Islam antara terapi yang berkesan.

Keinginan yang kadang-kadang keperluan

Dalam ilmu fisiologi ada menerangkan bahawa kehendak itu kadang-kadang didasari oleh fisiologi tubuh. Syahwat terhadap jantina lain penting untuk memastikan kemandirian spesis. Boleh baca laman ini untuk mengetahui hubungan antara cinta dan biologi. Otak mengawal taste preference(maaf, aku tak tahu terjemahannya dalam BM) dalam manusia. Misalnya, kalau badan manusia kekurangan garam, manusia akan terasa untuk makan benda yang masin.

Aku pernah terbaca keinginan wanita ketika mengidam sebenarnya berasas. Kebanyakan makanan yang diidamkan itu mengandungi banyak garam mineral yang penting untuk keperluan janin. Hatta ada yang mengidam memakan tanah menurut penulis buku tersebut. Ada sahabat(lelaki) pernah berkata, sewaktu ibunya mengandungkan adik-beradik perempuannya, ibunya mengidam makanan masam seperti jeruk. Tapi waktu mengandungkan dia, ibunya tidak mengidam seperti itu. Buat para suami, penuhilah permintaan isteri anda ketika mengidam demi kemaslahatan bakal anak anda.

Menipu minda dan persepsi

Banyak dadah seperti heroin dan morfin yang mengkhayalkan manusia, menghilangkan persepsi manusia terhadap realiti. Ada yang nampak apa yang orang tak nampak, dengar bisikan 'ghaib' dan lain-lain. Boleh lihat idea seorang sahabat aku di sini.

Manusia memang bijak menipu. Dalam bidang masakan pun apa kurangnya. Mereka mendapati bahawa rasa umami dapat dirangsang jika saraf manusia mengesan sejenis bahan kimia yang dikenali sebagai glutamate. Lalu mereka meletakkan MSG(monosodium glutamate) dalam masakan mereka untuk membangkitkan selera yang sebenarnya menipu mereka.

Orang yang istimewa adalah orang yang tinggi IQ, EQ dan SQ. Anda boleh kaji sendiri. Homework.

Selamat menyambut hari kemerdekaan yang ke-62(25 Mei).

p/s Aku dengar ada orang nak movie Ong Bak 2.

2 komentar:

naqiubex mengatakan...

:) teringat ttg apa yg ditulis pada blog lepas..
***
hmm.. perasaan kita pun ada memberikan kesan kepada sistem imunisasi kita.. Itu sebab kita perlu melatih minda kita selalu.. Terutamanya sewaktu ingin mendapatkan kekusyukan semasa bersembahyang..

guntur mengatakan...

itu pasal la nama blog ni cakap lebat

anda kena hayati betul-betul

yang itu saya tak ada komen

hikmah bukan dicari

allahua'lam