Rabu, 04 Februari 2009

Diarrhea

Aku baru sahaja pulih daripada diarrhea yang menyerang aku semenjak 2 hari lepas. Dimulakan dengan demam selama sehari dan disusuli oleh 10 kali berak sehari. Mengikut perubatan, diarrhea bermaksud berak lebih 200 gram sehari atau kepekatan air dalam tahi lebih 90 peratus(kalau tak silap). Banyak faktor yang menyebabkan diarrhea seperti radang dalam perut, bakteria dan virus.

Akibat tak tertahan dengan penyakit ini , aku ke farmasi untuk membeli ubat. Terasa malas nak ke klinik kerana klinik lebih jauh daripada farmasi. Hasilnya aku membayar 4JD(RM 20) untuk ubat-ubatan Paracetamol( ubat tahan sakit dan anti demam), Loperamide( ubat anti cirit) dan Nidazole(ubat antibiotik). Bro Abu ada bagitau aku yang diarrhea sebenarnya adalah cara untuk menyahkan bakteria atau virus dari dalam perut. Seperti yang aku baca di laman Wikipedia, menurut Evolutionary Medicine, diarrhea merupakan pertahanan badan yang berevolusi.

Sebenarnya, lebih baik ke klinik daripada farmasi secara terus sebab doktor akan mencari punca penyakit dan memberikan rawatan yang bersesuaian dengan punca dan simptom. Bak kata orang, 'Doktor yang baik merawat punca bukan simptom'. Kalau diarrhea anda disebabkan bakteria, anda akan diberi antibiotik. Kalau diarrhea anda disebabkan virus, anda cuma diberi air dan garam untuk menampung air dan garam anda yang hanyut bersama-sama najis anda.

Jadi, di sini aku ada beberapa panduan untuk mengelakkan diri daripada menghidap diarrhea:

1.Basuh tangan sebelum makan. Lebih-lebih lagi bagi yang berkuku panjang, tau-tau ada perisa tambahan pula.

2.Kalau nak makan di kedai, pilih tempat yang bersih. Ada sedikit pesanan dari pensyarah Microbiology aku. Katanya, ''A good physician doesn't eat salad from restaurant.'' Mungkin nasihat ini hanya sesuai digunakan di tanah Arab, namun berhati-hatilah.

3.Untuk makanan dalam tin, rujuk dahulu tarikh luput.

4.Kenali diri anda. Ada orang yang tak dapat menerima susu(lactose intolerance) akan tercirit selepas meminum susu.

5.Kalau ada maklumat tambahan, boleh tambah di ruangan komen

Semalam, aku berchatting dengan seorang sahabat sama sekolah yang kini belajar agama di Mesir. Beliau pernah menghidap diarrhea seperti aku dan yang lebih dahsyatnya beliau tak dapat makan selama seminggu. Mungkin disebabkan keadaan di Mesir yang tak begitu bersih dan beliau terlantar di hospital buat sementara waktu.

Apapun kebersihan sebahagian daripada iman dan kebersihan asas kesihatan(walaupun bilik aku macam baru lepas perang).

Nasib baik sakit waktu cuti......

3 komentar:

Pok Nik mengatakan...

banyakkan minum teh pekat panas. weeweettt!!

guntur mengatakan...

caring is sharing, bro(ke sharing is caring?).

kalau itulah yang terbaik buat kita

Pok Nik mengatakan...

sharing is caring..

ayat bwh tu mmg takleh blah..hahaha.. gua no komen la bro..