Jumat, 12 Desember 2008

Promosi Laman Web #1

Aku masih tiada idea untuk menulis sesuatu di blog aku ini. Cuma aku ingin mempromosikan beberapa laman web yang menarik dan bermanfaat.

1.http://altafsir.com/

Laman web ini mengandungi pelbagai perkara berkaitan al-quran seperti ulum quran, ilmu qiraat dan tajwid. Anda boleh menyemak kitab-kitab tafsir secara online dari pelbagai zaman dan pelbagai aliran. Boleh didapati dalam dua bahasa iaitu Bahasa Arab dan Bahasa Inggeris. Juga mengandungi terjemahan al-quran ke pelbagai bahasa termasuklah Bahasa Melayu. Anda juga boleh mengikuti forum bersama surfer yang lain.

2.http://nabulsi.com/

Laman web rasmi Sheikh Muhammad Ratib an-Nabulsi. Merupakan seorang pakar Bahasa Arab dan kini menjadi tenaga pengajar di sebuah universiti di Damsyik, Syria. Mengandungi ceramah-ceramah beliau dalam pelbagai ilmu pengajian Islam seperti Hadith, Tafsir dan Sirah. Apa yang menarik mengenai laman web beliau adalah kupasan mengenai ajaran Islam dari sudut sains atau nama lainnya I'jaz 'ilmiy(mukjizat saintifik). Dikatakan mempunyai pengetahuan setara dengan doktor perubatan. Juga boleh didapati dalam Bahasa Arab dan Inggeris.

3.http://www.kaheel7.com/

Laman web seorang jurutera yang bernama Abdul Daim al-Kaheel. Membincangkan kelebihan dan hikmah yang terkandung dalam ajaran al-quran dari sudut pelbagai cabang ilmu sains seperti perubatan dan astronomi. Kandungan laman web tersebut bukanlah semata-mata pseudoscience,malah beliau mengecam amalan tersebut. Buktinya beliau mengkritik pihak yang menyatakan bahawa Ka'bah adalah pusat Bumi tanpa bukti dari sains. Beliau turut menyertakan sumber penulisan beliau dari pelbagai laman web terkemuka seperti newscientist. Hanya didapati dalam Bahasa Arab dan kini beliau dalam usaha mencari penterjemah ke dalam Bahasa Inggeris.

4.http://www.unilang.org/

Laman web untuk peminat-peminat bahasa. Mengandungi forum pelbagai bahasa di dunia untuk bertukar-tukar maklumat mengenai bahasa. Anda boleh menjumpai ramai polyglot di situ.

5. http://komunititension.blogspot.com/

Blog seorang pemuda yang naif. Baru berjinak-jinak dalam dunia blogging. Setakat ini, ada empat entri yang baru diterbitkan. Masih kabur dalam perjalanan blog tetapi kelihatan cenderung menulis mengenai perubatan dan pengembaraan. Menggunakan gaya bahasa yang santai.

Setakat ini sahaja promosi laman web oleh aku. Kalau anda ingin mencari laman web yang tak bermanfaat, anda boleh menggunakan khidmat google.com atau rakan-rakan berkecimpung dalam bidang tersebut. Prinsip aku, 'buat baik biar berjemaah, buat jahat biar seorang diri'.

1 komentar:

Pok Nik mengatakan...
Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.