Rabu, 11 Februari 2009

Keseimbangan

Keseimbangan itu secara umumnya bermaksud satu keadaan yang disenangi hasil daripada 2 daya yang bertentangan. Tak faham? Analoginya, cuba anda bayangkan jongkang-jongket. Pada setiap hujungnya diduduki objek. Tidak kiralah berat mana pun objek-objek tersebut, apabila jongkang-jongket itu tidak bergerak, itulah dipanggil keseimbangan. Menurut falsafah Yin Yang, 2 objek yang bertentangan sebenarnya saling bersangkut-paut(interdependant). Sama seperti analogi jongkang-jongket tadi, apabila objek pada salah satu hujung bertambah berat, objek yang pada hujung satu lagi perlu ditambahkan beratnya untuk mencapai keseimbangan.

Pada pemerhatian aku, ada 3 jenis keseimbangan yang berkait dengan manusia.

1. Keseimbangan secara individu

Keseimbangan jenis ini aku tafsirkan sebagai kesihatan. Mari kita berkenalan dengan homeostasis. Menurut wikipedia, homeostasis bermaksud sistem kawalan dalam badan yang mengekalkan keadaan yang stabil dan konstan. Antara sistem kawalan dalam badan adalah negative feedback iaitu suatu keadaan yang menurunkan nilai yang tertentu supaya kembali ke normal. Sebagai contoh, apabila kepekatan gula tinggi dalam badan, insulin akan dibebaskan lebih banyak untuk menurunkan gula ke paras normal. Apabila paras gula sudah rendah, insulin kurang dibebaskan, dan itulah yang dipanggil keseimbangan. Apa itu penyakit? Banyak penyakit(atau semua?) yang terjadi apabila keseimbangan terjejas. Jadi penyakit mungkin boleh ditafsirkan sebagai keseimbangan yang terjejas. Contohnya, pesakit diabetes, kurang insulin dibebaskan, maka paras gula dalam darah meningkat tanpa kawalan dan membawa kepada penyakit lain.

Mungkin ada lagi keseimbangan secara individu secara IQ, EQ dan SQ. Anda boleh kaji sendiri dan letaklah di ruangan komen kalau sudi.

2. Keseimbangan manusia dengan alam

Aku teringat kata-kata seorang sheikh tabligh setahun lepas mafhumnya,' Manusia dan alam ini adalah ibarat 2 mesin, apabila kedua-duanya berkomunikasi secara baik, maka wujudlah keseimbangan.' Kenapa hubungan manusia dengan alam yang dititikberatkan, bukan hubungan khinzir dengan alam? Kerana manusia diberi tugas sebagai khalifah di muka bumi ini, yang diberi akal untuk mentadbir bumi. Apabila keseimbangan antara manusia dan alam terjejas maka wujudlah sesuatu yang dikatakan pencemaran. Contohnya, manusia dan haiwan memerlukan oksigen dari pokok untuk hidup. Apabila manusia membakar hutan yang menjadi penyumbang oksigen, maka kehidupan manusia akan terjejas. Bukan setakat itu, karbon dioksida yang terhasil akan menyebabkan kesan rumah hijau yang menyebabkan suhu bumi meningkat dan bandar-bandar banjir akibat ais cair di kawasan kutub. Patutlah malaikat bimbang manusia menjadi khalifah(rujuk surah al-baqarah).

3. Keseimbangan manusia dengan manusia

Boleh juga disebut sebagai keharmonian. Mengenai perkara ini, aku teringat satu teori ekonomi iaitu Permintaan dan Pemasaran(Equilibrium Price). Apabila jumlah barangan meningkat dan kurang permintaan, maka harga barang akan menurun dan begitulah sebaliknya. Dan terdapat harga yang optimum pada pengeluaran dan permintaan tertentu yang dikenali sebagai harga yang seimbang(equilibrium price). Mungkin juga wujud keseimbangan dari sudut politik. Adakah perang disebabkan keseimbangan antara manusia terjejas?

p/s Aku masih tak dapat tidur. Mungkinkah kitaran melatonin aku terganggu dan aku menghidap Delayed Sleep Phase Syndrome? Aku perlu menyeimbangkan semula keadaan ini sebelum kelas bermula.

1 komentar:

Pok Nik mengatakan...

juga tiada nilai yang tetap untuk mengukur keseimbangan, kerana ia bergantung pada keadaan SEMASA individu, masyarakat, dan juga persekitaran. maka keseimbangan juga tidak dapat lari daripada menjadi pemboleh-ubah yang boleh dimanipulasi.

p/s: lu punya pemikiran dalam artikel ni ada kelas la beb. syabbas babuji syabbas!!