Senin, 17 Agustus 2009

H1NI-Giliran Kami Menyondol

pada bulan 4 tahun ini seingat saya, dunia mula digegarkan dengan suatu wabak yang dikenali sebagai 'swine flu' atau selesema babi. saya tak berhajat nak mengulas penyakit ini dari sudut etiologi atau sebagainya, tapi saya nak membuat sedikit analisis mengenai penerimaan masyarakat tentang wabak ini.

ada golongan yang begitu menggelabah yang kebanyakan golongan ini terdiri daripada masyarakat awam, ada juga yang memandang sinis golongan ini dengan mengatakan tidak ada apa yang perlu dibimbangkan dengan swine flu.

kalau difikirkan kembali dari sudut epidemiologi, AIDS adalah lebih bahaya daripada swine flu berdasarkan kadar mortaliti(kematian) dan morbiditi(penyakit).begitu juga dengan malaria kalau tak silap saya.namun kebimbangan masyarakat yang mendadak ini MUNGKIN disebabkan oleh peranan media.menurut laman wikipedia,media agak berlebih-lebih(overreacting) dalam isu ini.tapi,saya faham.media nak untung.jadi kena siarkan berita hangat dan sensasi.walaupun HIV lebih bahaya,tapi dah selalu sangat dengar.jadi cerita orang menghidap AIDS dah jadi kurang sensasi berbanding swine flu.

ada yang tak puas hati sebab isu palestin kurang diperkatakan berbanding swine flu sejak kebelakangan ini.saya simpati dengan dua-dua;mangsa kezaliman yahudi dan mangsa swine flu.

kenapa bimbang sangat dengan swine flu,selesema saja dan tak mencabar langsung?memang diakui swine flu merupakan salah satu jenis selesema yang ada di dunia.lazimnya kalau kena selesema orang akan makan panadol atau pergi klinik dan ambil MC.tak mencabar,bukan?

sebelum itu,mari kita berkenalan dengan teori 'herd immunity'.menurut teori ini,semakin ramai orang yang immune(kalis penyakit) dengan sesuatu penyakit,semakin sukar wabak itu untuk menular.immuniti itu didapati sama ada selepas penyakit ataupun melalui pemvaksinan.kalau anda nak tahu,waktu dulu penyakit cacar air telah membunuh banyak umat manusia.begitu juga dengan masyarakat arab.jika mereka hendak mengembara ke negara Asean,mereka perlu mendapatkan vaksin untuk malaria.mungkin kerana mereka tidak immune pada penyakit malaria.

mungkin setelah mendapat herd immunity,kadar mortaliti dan morbiditi tidak sekronik berbanding yang tiada.

saya percaya cakap-cakap tentang swine flu ini akan pudar dalam jangka masa terdekat sama seperti sars mahupun japanese encephalitis.

kalau begitu,tak bahayalah penyakit swine flu ini?

kalau tak bahaya masakan,

The CDC's Anne Schuchat states, "this is a virus that's capable of causing a spectrum of illness that includes severe complications and death. . . It's very important we take this virus seriously".[93]

ada juga yang percaya bahawa penghidap swine flu yang bertambah parah ataupun yang mati MESTI mempunyai keadaan tertentu(underlying condition) yang menyebabkan keadaan mereka bertambah parah seperti asma dan wanita hamil.dengan maksud lain swine flu secara bersendirian tidak membunuh.

sedikit hidangan(kopi dan pasta-copy paste) dari laman newscientist

Should I worry about this flu?

That depends on two things: how severe this flu is, and how far it spreads. Its severity is still unknown. Those who died in Mexico were young adults who don't often die of flu, so we know this virus can be serious. But it isn't always this bad: the cases picked up in the US were mild. Outbreak investigators are now trying to find out how many people have had the virus, and how many of those were seriously ill, to get an idea of how bad it is.

tak semua orang mempunyai tahap immuniti yang sama.ada yang kurang immune pada penyakit itu,ada yang kurang dengan penyakit ini.kebanyakan kes yang berlaku menunjukkan simptom yang ringan(mild) seperti di jepun tiada kematian dilaporkan di antara 1048 kes, di new york 342 kes dilaporkan dan hanya 23 kematian direkodkan sehingga artikel ini ditulis.

kita sudah maklum bahawa swine flu membunuh orang yang mempunyai keadaan tertentu(underlying condition) dengan menambahterukkan lagi keadaan mereka.

adakah swine flu dapat membunuh individu yang sihat wal 'afiat?

tak semua individu mempunyai tindak balas terhadap virus.bagi yang bernasib baik mungkin akan mengalami simptom yang ringan.namun ada yang kurang bernasib baik dan menghidap penyakit pneumonia(paru-paru berair).

ini disebabkan oleh tindak balas immune yang berlebihan yang dikenali sebaga cytokine storm.penyakit yang terhasil bergantung di mana cytokine storm berlaku.disebabkan swine flu mendapat tempat dalam sistem pernafasan,maka kerosakan paru-paru boleh terjadi.

dan pneumonia boleh menyebabkan kematian.

p/s cuba teka kenapa h1n1 dipanggil swine flu dan bukan pig flu


4 komentar:

muiz mengatakan...

Cuba guntur teka apa beza 2009 H1N1 swine flu dgn 1918 H1N1 spanish flu?

-jangan tanya abang wiki ye-

guntur mengatakan...

ni gua sempat hapal-1918 punya ikut burung yang 2009 khinzir

guntur mengatakan...

eh rakan2.kalau tak silap aku,dia tak namakan pig flu ni sebab takut masyarakat salah faham.swine tu kalau tak silap merujuk kepada sekelompok babi,eh kasarnya khinzir.

mohon dibetulkan

guntur mengatakan...

membunuh babi secara beramai2(?) adalah tidak mengurangkan penyebaran virus.daging babi yang dimasak dgn betul dijamin selamat dari segi kesihatan tapi tak dijamin halal.mohon kongsi info bagi yang tahu.