Senin, 24 Agustus 2009

Apendiks : Ibarat Sebutir Pasir di Tepi Jalan

Salam. Sebentar tadi aku ada terjumpa satu artikel yang amat menarik berkaitan dengan apendiks. Tapi di sini aku cuma nak ringkaskan saja. Lebih menarik lagi kalau anda baca sumber asalnya di sini.

Menurut Charles Darwin, apendiks hanyalah satu organ yang tak berfungsi waktu ini. Ia hanya digunakan oleh manusia sebelum berevolusi untuk menghadamkan tumbuhan. Oleh kerana manusia tidak banyak lagi makan tumbuhan(digantikan dengan daging), maka apendiks menjadi mengecut. Teringat aku waktu kelas Psikologi dulu, antara pendapat evolusionis adalah organ yang tak digunakan akan susut.

Mungkin apendiks dianggap tiada fungsi kerana orang yang menjalani pembedahan pembuangan apendiks tidak mengalami sebarang penyakit. Namun, berdasarkan satu kajian yang dijalankan baru-baru ini, fungsi apendiks adalah tempat melepak bakteria berguna untuk membahagi sehingga banyak(repopulate) ketika berlakunya cirit-birit. Ada juga kajian yang mengatakan bahawa apendiks adalah tempat penghasilan dan latihan sel darah putih.

Ini sajalah maklumat ringkas dari artikel tersebut. Sebenarnya ada lagi perbincangan dari sudut evolusi di situ tapi aku malas nak tulis. Maka dari situ kita dapat mempelajari satu premis iaitu TAK ADA TAK BAHAYA TAPI MUNGKIN KALAU ADA LEBIH BAIK sekaligus membatalkan deduksi KALAU TAK ADA DAN TAK BAHAYA, MAKA IA TAK BERGUNA. Apa yang penting kita hendaklah mengkaji dan terus mengkaji serta jangan terlalu cepat menghukum.

[38:27]
Dan tiadalah Kami menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya sebagai ciptaan yang tidak mengandungi hikmah dan keadilan; yang demikian adalah sangkaan orang-orang yang kafir! Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang kafir itu dari azab Neraka.

Harap anda faham mesej ini. Selamat berpuasa dan berbuka. Sekian.

p/s Aku tak cakap aku tentang Teori Evolusi. Boleh baca artikel ini : Jangan percaya teori evolusi, tapi......

2 komentar:

muiz mengatakan...

Bak kata duktuur rashid al-jumard di dalam makmal anatomi : (We don't know the function of the appendix- yet. But we know that nature does not exist without a purpose.)




Ko dgn athiq pernah kantoi dgn dr rashid kan?
haha

guntur mengatakan...

Bukan aku yg kantoi, athiq sorang je. Sape suruh ponteng sebulan.

Doktor rashid memang kebal dgn pujukan. Ahli sains kena keras hati.