Senin, 31 Agustus 2009

Malam di Malaysia #1

Teringat aku kenangan di Malaysia, waktu malam yang paling aku berani adalah pada malam-malam Ramadan. Bukan aku saja, malah kawan-kawan aku pun begitu. Kami jadi berani meredah kegelapan malam yang kebiasaannya jarang dilalui untuk tarawih di surau kampung, melepak di luar tengah malam dan pergi ke tandas seorang diri. Dengan sebab yang sama iaitu

Syaitan, hantu dan jembalang dirantai

Tapi, bila tamat bulan ramadhan saja, ketakutan itu menyelubungi mereka semula. Ada yang takut untuk memadamkan lampu apabila tidur seorang diri. Ada yang lebih dahsyat lagi, nak ke tandas pun berteman. Sudahnya orang yang menemankan itu tertidur di depan tandas. Setiap minit, si penakut itu akan bertanya

''Kau ada lagi tak?'

Masalah, masalah.

Namun, bila aku sampai di tanah Arab ni, aku puji mereka dalam bab ini, tak penakut tak tentu pasal. Pernah sekali aku ikut jemaah tabligh di sebuah kampung, aku agak kagum dengan kanak-kanak yang bermain di kawasan perkuburan. Kalau di Malaysia, memang susah dan aku tak pernah jumpa keadaan sebegini. Aku tak pasti dalam masyarakat mereka wujud atau tidak mitos-mitos hantu seperti kita. Apa yang aku pasti kawan-kawan Arab aku tak pernah bercerita tentang hantu. Atau mereka sendiri hantu? Gurau saja. Dalam Arab tak ada istilah hantu? Cuba cari di kamus. Ejaan ghain-waw-lam.

Mungkin antara kelebihan aku datang ke sini, aku hilang takut pada hantu. Aku merayau berbasikal pukul 1 pagi, tinggal di rumah sewa seorang diri. Di sini, aku cuma takut dengan perompak dan gay saja.

Dalam entri kali ini, aku nak sentuh mengenai scotophobia iaitu perasaan takut kepada gelap. Sebenarnya apa yang ditakutkan oleh individu tersebut adalah semata-mata keadaan gelap itu sendiri. Ini sudah dijelaskan oleh pakar psikoanalisis, Sigmund Freud dalam bukunya Introduction to Psychoanalysis

"I once heard a child who was afraid of the darkness call out: 'Auntie, talk to me, I'm frightened.' 'But what good will that do? You can't see me;' to which the child replied: 'If someone talks, it gets lighter.' "

Orang Melayu pula kata

'Siang tak ada hantu'

Menurut laman Wikipedia, ada 2 punca ketakutan terhadap gelap iaitu:

-Separation anxiety ataupun kebimbangan berpisah. Di sini, aku nak pembaca dapat bezakan antara separation anxiety dan separation anxiety disorder. Separation anxiety ini normal bagi kanak-kanak. Aku tak ingat berapa had umurnya. Keadaan di mana seorang kanak-kanak(atau bayi, tak pasti) yang takut-takut apabila ditinggalkan oleh orang yang rapat dengannya. Ini normal. Tapi, kalau orang tua yang takut nak pergi tandas yang dalam rumah sendiri memang kita patut panggil disorder.

Menurut laman ini, ketakutan ke dalam gelap memang normal bagi semua peringkat manusia, dari bayi sampai atuk orang. Memang ada jenis takut yang normal. Munasabah kalau ada orang takut dengan gelap, bimbangkan ada ular, jengking yang terselindung di balik gelap, untuk mengambil langkah berjaga-jaga dengan menghidupkan lampu. Ini normal. Tapi ketakutan boleh bertukar menjadi fobia iaitu ketakutan yang tak tentu hala dan tak munasabah jika tidak dikawal dengan elok.

-Takut dengan benda yang tak nampak.

Ha, yang ini aku akan hurai kemudian.

Tidak ada komentar: