Sabtu, 11 April 2009

Otak, Bahasa Dan Personaliti





Dalam otak manusia, ada dua kawasan yang mempengaruhi input dan output manusia terhadap bahasa. Kawasan-kawasan tersebut dikenali sebagai Wernicke dan Broca. Kawasan Wernicke mempengaruhi input atau penerimaan manusia terhadap bahasa. Mungkin disebabkan kawasan ini terletak antara kawasan penglihatan(terletak di bahagian belakang otak) dan pendengaran(terletak di bahagian tepi otak). Kawasan Broca pula mempengaruhi output bahasa seseorang termasuklah dari segi pengucapan dan penyusunan ayat. Mungkin disebabkan kawasan ini terletak bersebelahan dengan motor area yang mempengaruhi tindakan manusia.

Adakah bahasa mempengaruhi personaliti?














Maklumat ini aku petik dari blog saudara Faisal Tehrani. Menurutnya, Dato Seri Ir Nizar mempunyai kelebihan disebabkan beliau menguasai bahasa Mandarin. Anda sendiri tahu dalam bahasa Mandarin, intonasi yang berbeza mempengaruhi makna perkataan. Berdasarkan kajian, penutur Mandarin lebih sensitif, peka dan terkehadapan. Dan ciri tersebut menjadikan Dato Seri Ir Nizar sesuai menjadi pemimpin.

Banyak seni pertahanan diri lahir di timur. Dan masyarakat timur dikatakan lebih menjaga tatasusila dan adab. Adakah dipengaruhi oleh bahasa?

Seni pertahanan diri melatih pengamalnya menjadi lebih peka dan tangkas. Seperti yang aku tulis di atas, penutur Mandarin lebih sensitif dan peka. Mungkin disebabkan kepekaan itu, lahirlah seni kung fu yang tangkas dan laju. Kadang-kadang pergerakan musuh dari belakang dapat dikesan kerana ada bunyi melawan angin yang terhasil. Begitu juga muay thai yang lahir di kalangan penutur bahasa Siam yang mempunyai lima intonasi(tinggi, sederhana, rendah, menaik dan menurun). Kalau anda perasan, dalam filem atau drama pendekar-pendekar Melayu suka berpantun. Kadangkala berpantun bersulam cabaran sebelum memulakan pertarungan. Orang Melayu suka cakap berlapik walaupun pada hakikatnya mengutuk. Pedas-pedas santan berlada kata pepatah. Lembut tapi membunuh. Lihat saja gerakan-gerakan dalam silat. Lembut dan nampak lemah tapi sebenarnya boleh membawa maut dan boleh membunuh orang seperti Bruce Lee.

Masyarakat timur mementingkan tatasusila dan sopan santun. Dan aku lihat, ia sedikit sebanyak dipengaruhi oleh bahasa. Lihat saja bahasa Jepun. Untuk membahasakan diri sendiri sahaja, sudah ada 3 perkataan iaitu watashi, ore dan boku. Seperti bahasa Melayu juga. Untuk bercakap dengan raja, kawan-kawan dan orang yang lebih tua menggunakan 'saya' versi yang berbeza. Izinkan aku bercerita mengenai pengalaman sendiri. Di sini, di negara Arab, aku tak teragak-agak untuk bersembang, menegur malah mengkritik orang tua dan terlalu tua berbanding di Malaysia yang mana aku bertindak 'malu-malu kucing' dan 'malu tak bertempat'. Mungkin disebabkan penggunaan 'ana' yang sama dan penggunaan 'saya' yang berbeza. Bak kata orang, dengan raja pun kita boleh berana-entum.

Bahasa dan pembelajaran.

Pada pendapat aku, bahasa sendiri adalah paling sesuai untuk seseorang memahami pelajaran. Bukan aku nak membangkang pelaksanaan bahasa lain dalam pembelajaran, cuma dengan bahasa sendiri penerimaan maklumat lebih pantas. Mungkin juga bergantung kepada tahap kecekapan dan kefasihan seseorang dalam bahasa tersebut. Namun, setiap orang berfikir menggunakan bahasa sendiri untuk memahami apa-apa perkara. Penggunaan bahasa lain itu adalah tidak lain dan tidak bukan adalah untuk membiasakan pelajar dengan bahasa tersebut supaya para pelajar dapat mengeksploitasi sumber ilmu dengan lebih meluas. Tak kira dari bahasa sendiri atau bahasa lain.

Walaupun mak aku penyokong PPSMI, beliau juga mengajar menggunakan bahasa Melayu untuk memahamkan pelajar. Mana mungkin budak-budak yang ubunnya belum keras dan bersekolah di sekolah gred C nak memahami Matematik terus dari Bahasa Inggeris. Namun, perlukan latihan yang berterusan.

Aku berasa agak pelik kerana ada pihak yang mendakwa bahawa anak-anak Melayu lemah dalam Matematik disebabkan masalah bahasa. Bahasa Melayu mempunyai suku kata yang panjang katanya. Dan dibuat perbandingan dengan pelajar Cina yang cekap Matematik yang bertutur dengan angka-angka Cina yang mempunyai satu suku kata. Lalu, mereka mencipta satu kaedah Matematik yang memendekkan suku kata untuk angka dalam bahasa Melayu. Jadi lebih mudah untuk menghafal sifir.

Menurut pemerhatian aku terhadap kawan-kawan dan diri sendiri, kami dapat menghafal sifir melalui pengulangan. Tiap hari lepas perhimpunan kami membaca sifir. Kaedah pengulangan dapat menjana memori jangka panjang. Berdarah daging dan menjadi DNA bak kata penulis nota Sistem Saraf yang berbangsa Arab. Jadi, tiada masalah bahasa di sini.

Walaubagaimanapun, aku tak mengutuk pun pencipta kaedah tersebut. Cuma kaedah mereka lebih sesuai untuk memori jangka pendek. Anda boleh menghafal 265867697565879070675876797 dalam masa yang singkat? Pengamal kaedah tersebut mempunyai kelebihan di sini.

Mengapa di Malaysia ramai peguam terdiri daripada kalangan orang yang berbangsa Tamil? Kalau anda perasan, penutur Tamil bercakap dengan laju dan deras sekali. Menurut fikiran aku, Wernicke mereka bekerja dengan laju untuk menangkap pertuturan tersebut dan Broca mereka bekerja dengan laju juga untuk memeningkan orang lain. Haha. Mungkin dengan faktor tersebut mereka mempunyai kelebihan menjadi peguam. Mereka dapat berfikir dengan cepat dan tangkas dalam memahami hujah lawan dan seterusnya mematikan hujah lawan.

Aku ada seorang kawan kacukan Arab dan India. Dan beliau merupakan pelajar yang cemerlang dan berjaya menempatkan diri dalam top ten batch kami. Mungkin kerana genetik Arab beliau yang menjadi otak fotostat bak kata Abang Muz dan genetik India yang berfikir tangkas. Otak keling bak kata Abang Was.

Orang yang berbilang bahasa mempunyai berbilang personaliti?


Gambar hiasan. Jose Rizal, seorang pejuang kemerdekaan Filipina yang dikatakan mengetahui lebih kurang 2o bahasa. 20 bahasa=20 personaliti?

'Mustahil ada orang boleh tahu 20 bahasa,' kata Pak Cik Mamduh.

Tak percaya sudah. Ada saja manusia yang tahu lebih 50 bahasa antara fasih tak fasih seperti Ziad Fazah.




Kejap bau budu, kejap bau laban. Begitulah personaliti penutur berbilang bahasa. Mungkin itu menjadi sebab bangsa Melayu lebih mudah menerima orang lain kerana Bahasa Melayu itu sebenarnya terhasil daripada banyak bahasa. Cepat mesra dan peramah. Ada saja di kalangan kami yang menjadi berani ketika berbahasa Arab dan bersopan-santun ketika berbahasa Melayu. Namun, Abang Kar tetap menjadi Korea walaupun tak memahami bahasa tersebut. Hehe.

Di sini, aku kongsikan kepada anda pautan-pautan laman web yang membincangkan bahasa dan personalti. Tak larat aku nak huraikan di sini. Anda boleh baca sendiri.

1.http://tehranifaisal.blogspot.com/2009/04/dato-seri-ir-nizar-jamaluddin-sebagai.html
2.http://bps-research-digest.blogspot.com/2006/04/change-your-personality-learn-new.html
3.http://www.neurosciencemarketing.com/blog/articles/language-personality.htm
4.http://languagelog.ldc.upenn.edu/nll/?p=284


Siapa dapat terjemah, aku bagi hadiah, insyaAllah.











p/s Aku letak banyak perkataan 'mungkin'. Bermakna aku sendiri pun tak pasti. Tapi, disebabkan perkara-perkara tersebut banyak berlaku seiringan, maka aku pun keluarkan kenyataan 'mungkin' tersebut. Bak kata orang putih 'associate'. Anda kan penutur Bahasa Melayu yang sensitif.

Tidak ada komentar: