Minggu, 08 Maret 2009

Tuhan Yang Gagal?

Adakah petanda Tuhan itu gagal dengan kelahiran bayi-bayi cacat? Adakah petanda Tuhan itu gagal dengan berlakunya bencana alam di merata-rata tempat? Adakah petanda Tuhan itu gagal dengan berleluasanya penyakit yang merbahaya?

Marilah kita bersama-sama mentadabbur. Carilah hikmah di sebalik kepayahan.

Kebanyakan penemuan dalam perubatan berlaku di sebalik penyakit. Fungsi sesuatu enzim dalam badan misalnya diketahui apabila ia tiada. Peranan setiap lokus dalam kromosum dikesan melalui kajian terhadap penyakit. Dan begitu juga dengan ilmu-ilmu lain. Sesuatu itu diketahui peranannya apabila ia tiada. Penyakit mengajar manusia untuk menghargai apa yang dikurniakan oleh Tuhan.

Mari kita buat perbandingan.

Adakah guru itu dianggap bodoh kerana bertanya dengan murid dalam peperiksaan? Kalau guru itu lebih bijak, mengapa dia perlu bertanya kepada muridnya? Mengapa tidak dia menjawab sendiri?

Guru menyoal anak muridnya kerana untuk menguji, bukan kerana dia tidak tahu. Dan dia tidak dianggap gagal jika dia tak dapat menjawab soalan yang sepatutnya dijawab oleh muridnya. Murid yang gagal adalah mereka yang tak menjawab soalan atau mereka yang memberikan jawapan yang salah.

Ketahuilah hidup ini adalah ujian. Jawablah setiap 'soalan' dengan sabar dan usaha. Tak lupa juga berdoa. Tuhan menguji hambanya untuk membezakan tahap ketakwaan mereka.

Buat mereka yang ....................(isi sendiri mengikut kesesuaian)

Dunia adalah medan kesusahan. Dan anda harus menerimanya. Semua orang dikenakan ujian bersesuaian dengan potensi mereka.

Anda sebenarnya yang gagal jika mengatakan Tuhan itu gagal.

3 komentar:

atyrah mengatakan...

buat guntur
terima kasih kerana memberi komentar di laman aku. tuhan pasti bersama dengan orang-orang yang benar kan?

zulai mengatakan...
Komentar ini telah dihapus oleh administrator blog.
guntur mengatakan...

atyrah dan zulai:

teruskan sokongan anda kepada blog aku.terima kasih.