Jumat, 13 Maret 2009

Objektif dan Subjektif

Lawa atau tak lawa itu subjektif. Atau disebut orang sebagai relatif. Bergantung kepada orang. Tiada kayu ukur tertentu dalam hal ini. Dan bagi aku tiada masalah. Manusia ada citarasa yang tersendiri dan berbeza. Itulah uniknya manusia. Kita tak boleh mempersoalkan dan mempertikaikan citarasa orang lain. Lagipun, kecantikan itu hanyalah setebal kulit.

Tiada masalah dalam hal ini.

Dari sudut etika dan ideologi, manusia sering berubah-ubah. Menyesuaikan mengikut keadaan. Berusaha mencari dan mencipta sistem terbaik. Namun, sistem yang terbaik yang cuba diusahakan oleh mereka tetap melalui proses perubahan. Tertakluk pada masa dan tempat. Agak relatif. Dan menjadi masalah di sini kerana tiada indikator yang menentukan baik buruknya.

Teringat apa yang diajar di sekolah dahulu dalam subjek Mantiq mengenai golongan sofastakyun. Bagi mereka, apa yang baik adalah apa yang mereka rasakan baik dan begitulah sebaliknya. Indikator mereka adalah akal mereka yang tentunya berbeza dengan orang lain.

Maka, wujudlah masalah dari segi penerimaan.

Pok Re ada berkongsi sedikit ilmu dalam perjumpaan tadi. Walaupun aku tak berjumpa beliau tadi, aku dapat merasa tempias ilmu. Melalui orang tengah.

Beliau membincangkan mengenai keistimewaan akidah berbanding ideologi. Ada 2 keistimewaan menurutnya. Akidah memang dijamin betul kerana merupakan wahyu dari Allah berbanding ideologi yang berdasarkan pemikiran manusia yang sering terdedah kepada kesilapan. Akidah sesuai untuk sepanjang zaman manakala ideologi tertakluk pelaksanaannya pada masa dan tempat tertentu.

Ambil saja contoh. Aku ada terbaca bahawa komunisme hanya menguntungkan ketika baru tertubuhnya sesebuah negara dan akan merugikan apabila masa berlalu. Undang-undang Islam pula sesuai sepanjang zaman. Jadi, tidak timbul soal tentang primitif atau tidak undang-undang Islam. Yang penting anda mengkaji dan memahami tentang Islam. Bak kata Pok Heng, ''Sebelum bercakap atau mengkritik sesuatu, kita kena mengkaji dahulu mengenainya.''

Hal ini adalah objektif. Setiap yang objektif ada indikatornya sendiri. Indikatornya adalah al-Quran dan Sunnah. Pok Re ada menyebut, ''Semuanya kembali kepada al-Quran dan akal itu fungsinya untuk melengkapinya(memahami).''

Tak salah menggunakan akal. Sahabat aku yang salafi pun dapat menerima penggunaan akal. Namun, ada batasan. Katanya, ''Ilmu ghaib itu hanya didapati melalui wahyu sahaja, manakala ilmu syahadah(nyata) didapati dari wahyu dan akal.''

Persoalannya, apakah klasifikasi untuk objektif dan subjektif? Fikir-fikirkanlah.


Malam yang gelap
Tampak sungguh indah
Dihiasi senyuman rembulan
Dan renungan bintang
Yang mengasyikkan

Siang yang cerah
Kadangkala sakitnya mata
Dek panahan mentari
Yang menyilau

Suramnya mendung
Membawa khabar gembira
Rahmat turun
Datang mencurah
Pelangi ceria
Datang menyusul

Tidak ada komentar: