Rabu, 25 Maret 2009

Tolong ! Kandungan Saya Hilang!

Seringkali apabila berlaku kejadian kandungan hilang, makhluk bunian dipersalahkan kerana menculik kandungan tersebut. Ada yang mendakwa kandungan tersebut dibela di alam bunian dan sesekali menjenguk keluarga asal di alam nyata. Sejauh manakah kebenaran dakwaan tersebut? Mari kita bongkar misteri tersebut dari segi perubatan.

Kenali apa itu pseudocyesis atau kelahiran palsu di sini dan juga molar pregnancy di sini dan di sini.














-Perut terus membesar tapi tiada bayi kelihatan. Hyperemesis gravidarum(muntah-muntah berlebihan) juga berlaku.

Mari kita lihat beberapa kes yang berlaku di laman web dan cuba kaitkan kes tersebut dengan kedua-dua perkara di atas.

Puan Z merasakan gerakan di dalam perut dari sekitar 8 pagi hingga satu petang. Katanya, ada darah keluar tapi tidak seperti darah haid, hanya sedikit. Beliau pergi ke klinik untuk membuat pemeriksaan tetapi doktor mengatakan bahawa kehamilan beliau adalah negatif. Beliau kembali ke rumah dan mendapati bahawa perutnya beransur-ansur kempis sehingga menjadi kempis seperti orang yang tidak hamil sekitar jam 2:30 petang.

-Gerakan yang dirasakan beliau pada perut itu adalah bukan daripada bayi malahan berpunca daripada khayalannya sahaja. Darah yang dikeluarkan itu mungkin disebabkan oleh embryo yang telah mati jika beliau menghidap molar pregnancy. Cecair yang dikeluarkan itu biasanya berwarna merah jambu. Mengapa kehamilan beliau dikatakan negatif? Biasanya dalam kedua-dua kes tersebut, ada sesetengah hormon seperti hCG meningkat sama seperti wanita yang hamil. Akan tetapi, doktor tersebut mungkin menggunakan ultrasound yang dapat memastikan kewujudan fetus dengan lebih tepat.

Doktor yang memeriksa rahim wanita terbabit biasanya akan mengatakan bahawa rahimnya sama seperti rahim perempuan yang tidak mengandung. Kalau berlaku pseudocyesis, memang tidak ada perubahan yang berlaku pada wanita tersebut kecuali perubahan hormon. Molar pregnancy pula mungkin akan berlaku perubahan pada rahim kerana embryo telah terbentuk dan menempel di rahim.

Dalam kebanyakan kes tersebut, mereka mendakwa berjumpa orang tua. Ada salah seorang daripada mereka mendakwa bahawa didatangi ''bakal anak'' dan menyusu dengannya.

-Pseudocyesis sering dikaitkan dengan tekanan mental oleh wanita yang terlalu inginkan anak. Maka, mereka berkemungkinan mengalami hypnosis. Ternampak bayangan yang hanya terhasil daripada ilusi mereka sendiri. Merasakan tendangan-tendangan 'bakal anak' ke dinding rahim. Akibat daripada tekanan perasaan tersebut, perubahan hormon berlaku hingga menyerupai wanita yang hamil. Maka terjadilah simptom-simptom kehamilan seperti terputusnya haid, loya, perubahan bentuk badan dan sebagainya.

Jadi, siapa yang patut dipersalahkan? Orang bunian atau diri sendiri? Fikir-fikirkanlah.














Nota kaki:

1. Molar pregnancy juga dikenali kehamilan anggur kerana bentuknya seperti gugusan anggur. Lebih dikenali sebagai Hydatidiform mole dalam ilmu perubatan.

2. Hydatidiform mole merupakan pundi yang berisi cecair yang membesar apabila selaput yang melitupi embryo meluput pada awal kehamilan. Pundi-pundi tersebut menyebabkan placenta menjadi seperti gugusan anggur. Apabila embryo mati, rahim pun membesar, dan cecair berwarna merah jambu bersama pundi-pundi akan dikeluarkan melalui faraj. Keadaan ini boleh mengakibatkan kanser.

Tidak ada komentar: