Minggu, 20 September 2009

mencari 2 makna #1

aku tahu Allah itu maha adil. rujuk saja surah al baqarah 3 ayat terakhir, Allah bilang dia tidak akan memberatkan hambanya melebihi kemampuan. nabi juga bilang ada 3 orang dimaafkan, orang gila, orang tidur dan orang jahil. ulama ada berpendapat, orang yang tak tercapai olehnya dakwah, tak akan diazab oleh Allah.

Allah tidak memberati hamba melebihi kemampuan

kita hanya menghukumi orang secara zahir, antara islam dan kafir. kita sembahyangkan jenazah yang kini yakini muslim dan sebagainya. tapi kita tiada kuasa untuk menghantar orang ke neraka biar seteruk manapun dia melainkan yang telah dijanjikan olehNYA. abu lahab, firaun dan yang sekepala dengan mereka.

memang ada disebut orang kafir itu kekal dalam neraka. apa erti kafir itu? memang yang kita belajar sedari dulu kafir itu lawan islam, kafir itu orang yang menolak islam dan tempat terakhir mereka di jahannam.

yang aku selalu dengar kafir itu ada 2 makna

yang menolak kebenaran.

dan juga mereka yang tidak mensyukuri nikmat. kufur lawan syukur. biar aku maknakan di sini orang yang tidak mensyukuri nikmat Allah dalam mencari kebenaran.

ada juga orang non-muslim yang pada fikiran aku tidak termasuk dalam kedua-dua golongan itu. mereka yang menghabiskan sepanjang hayat mereka mencari kebenaran, mereka yang menghargai nikmat Allah berupa akal dalam mencari makna hidup.

janganlah kita seenak perut menghantar albert einstein misalnya, yang gigih mencari kebenaran di atas landasan fizik dan falsafah, yang menolak agama yahudi yang berfahaman racisme, yang mengakui kewujudan tuhan tetapi atas nama deism, yang akhirnya mati tanpa mengucap kalimah syahadah(setahu aku), ke neraka.

kalau kamu ini jenis orangnya yang sedikit-sedikit bilang 'ke nerakalah dia', maka untunglah kamu kerana dilahirkan sebagai muslim dan rugilah mereka kerana dilahirkan kafir. boleh saja mereka menyalahkan Allah kerana dilahirkan dari rahim ibu yang kafir.

kan sudah aku pesan, Allah itu maha adil. jangan dibincangkan ke mana mereka akan pergi tetapi bincanglah bagaimana kita dapat pergi.