Sabtu, 26 September 2009

aku seorang individualis

dulu abah gua pesan '' kita tak selamanya jadi budak kecik ''. seingat gua ketika itu gua masih seorang remaja berusia lima belas tahun. kata-kata itu masih terngiang dan terbayang di kepala gua, dan kata-kata itu gua masih ingat diluahkan di hadapan pejabat jpn daerah gua menetap.

itu dulu. dan baru-baru ini gua menonton sebuah filem sentimental turki. si anak yang baru kematian ayahnya berkhayal berbual dengan 'jelmaan' ayahnya'. si anak berkata 'jadi kalau kita makin besar, khayalan kita makin kecil. kan ayah?'' 'jelmaan' ayahnya berkata ' betul. dan bila kau dah besar nanti sikit pun kau tak perlukan aku'

sejak abah gua meninggal tahun lepas, gua tanamkan dalam diri gua untuk menjadi seorang individualis. bukan gua tak memerlukan dan menghargai orang lain, cuma gua nak hilangkan pergantungan gua terhadap manusia tertentu. yang ada pada gua hanyalah diri gua dan ALLAH. supaya gua tak hilang semangat untuk meneruskan hidup gua bila kehilangan seseorang itu.

dulu ada sorang kawan gua tanya '' kita ni hidup seorang diri untuk diri kita, apa gunanya mak bapak kita? ''.

gua berfikir sejenak dan menjawab '' memang kita hidup sendiri. kita ada jalan kita sendiri untuk menuju ALLAH. begitu juga dengan manusia lain. tapi sepanjang perjalanan kita, kita mungkin akan bertemu dengan orang lain pada satu persimpangan. umpamanya lu jumpa dengan mak lu di persimpangan itu, lu dan mak lu kena jalankan tanggungjawab dan hak masing-masing di situ. dan lu akan tinggalkan mak lu apabila lu nak meneruskan perjalanan yang seterusnya ''

dan gua sentuh sikit bab akhirat yang gua ingat. '' dan di akhirat nanti, lu akan kembali sebagai seorang individu. lu takkan terfikir tentang mak lu dan mak lu sikit pun takkan teringat tentang lu. semua orang di situ nafsi-nafsi, lu-lu gua-gua ''

dan kini abah gua dah meninggalkan gua. dia dah lepas dari tanggungjawab dia terhadap gua, adik-beradik gua, mak gua, murid-murid beliau dan segalanya di muka bumi ini. dan gua masih ada tanggungjawab lagi terhadap dia iaitu mendoakan kesejahteraan dia.

dan gua mungkin akan mengulang kitaran hidup yang sama. dan gua akan mengingatkan perkara yang sama kepada bakal generasi gua, inshaallah.

Tidak ada komentar: