Selasa, 15 September 2009

Satu Soalan

Agak membosankan apabila terpaksa menunggu bas dari jam 5 pagi hingga 11 pagi di Antakya. Mujur sempat berkenalan dengan beberapa warga Turki yang boleh berbahasa Arab, menjadi teman berbual aku. Salah seorangnya bernama Syakir, berbangsa Kurdistan tapi sudah lama menetap di Turki. Kami berbual mengenai pelbagai topik menyentuh pelbagai aliran umat Islam. Dan salah satu soalannya yang membuatkan aku termenung berfikir di dalam bas adalah mengenai 'soalan maut' falsafah mengenai sifat Allah. Begini soalannya:

''Bolehkah Allah mencipta batu yang sangat berat sehingga tak mampu diangkatnya?''

Soalan begini tak dapat dijawab dengan 'ya' atau 'tidak'. Dan perlukan huraian. Kalau anda menjawab 'ya', MUNGKIN anda akan menafikan sifat Maha Perkasa dan kalau anda menjawab 'tidak', MUNGKIN anda akan menafikan sifat Maha Pencipta Allah.

Sebenarnya aku dah lama mendengar soalan begini cuma tak terfikir jawapannya.

Setelah beberapa ketika aku termenung di dalam bas, aku mendapat ilham untuk menjawab soalan tersebut dan aku fikir ada baiknya untuk aku kongsikan di blog ini. Kalau ada salah mohon ditegur dan kalau betul mohon agar dimantapkan lagi huraiannya.

Bagi aku, soalan itu adalah terlalu subjektif padahal soalan itu memerlukan jawapan yang objektif. Tak faham? Aku terpaksa terangkan sikit berdasarkan kaedah saintifik yang aku fahami. Dalam sains tak ada istilah berat atau ringan. Yang ada hanyalah berapa berat, berapa kg, gram, tan dan sebagainya. Jadi, apa kata kita tukar soalan tersebut kepada bentuk yang lebih objektif.

''Bolehkah Allah mencipta batu seberat 80 juta kg dan adakah Dia mampu mengangkatnya?''

Aku boleh jawab 'ya'.

''Bolehkah Allah mencipta batu seberat 80 juta kali ganda daripada batu yang awal tadi dan adakah Dia mampu mengangkatnya?''

Sekali lagi, aku boleh menjawab 'ya'.

Letaklah apa-apa nilai dan Insyaallah aku akan jawab 'ya'.

Kesimpulannya, berhati-hati kepada soalan dan berhati-hati menjawab. Mungkin bagi sesetengah orang perbincangan begini tak membawa kepada kemajuan umat. Entahlah. Beri masa untuk aku berfikir.

1 komentar:

muiz mengatakan...

perkasanya Allah itu tak terbatas & kuasa penciptaanNya pun tak terbatas.