Rabu, 17 Juni 2009

Persoalan Yang Tiada Hujungnya

Peperiksaan masih berbaki satu iaitu Etika. Saat ini tinggal aku dan beberapa sahabat yang tinggal di sini sedangkan kebanyakan yang lain dalam perjalanan pulang ke tanah air. Mereka menangguhkan peperiksaan kerana kebijaksanaan pemerintah di sini.

Tutup kisah tangguh peperiksaan. Ilmu etika ini sefaham aku adalah suatu ilmu yang membincangkan baik buruk sesuatu perkara dengan berpandukan logik akal manusia. Ilmu ini ada juga kayu ukur dan panduan tersendiri tapi semuanya tidak jelas seperti utilitarianism, deontologi dan sebagainya. Yang masih(atau banyak) ruang untuk dikritik dan tidak sesuai(applicable) untuk semua keadaan. Juga bertentangan satu sama lain. Inilah hakikat akal manusia.

Aku beri contoh perbualan antara 2 orang tentang definisi baik dan buruk menurut akal..

''Aku nak liwat kau boleh tak?''

''Tak boleh. Tak baiklah.''

''Kenapa tak baik?''

''Banyak mudarat.''

''Contohnya?''

''Boleh kena HIV.''

''Aku tak ada HIV. Dan sebelum aku liwat kau, aku akan pakai kondom.''

................................................

Persoalan yang tiada penghujung. Akal manusia bijak memutar belit dan menipu. Yang busuk dihidu wangi, yang hodoh nampak cantik. Aku bagi contoh kedua.

''Aku nak liwat kau boleh tak?''

''Tak boleh. Baca ni.

Menurut Ibn Abbas r.a, Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Sesiapa yang menemui
seseorang melakukan perbuatan kaum Nabi Lut a.s. (liwat), bunuhlah
peliwat dan mangsa liwat yang rela." - Hadis sahih riwayat Ahmad,
al-Tirmizi, Abu Daud dan Ibn Majah'' Sumber di sini.

Baru ada penghujung. Aku pernah tulis dulu di sini tentang akal manusia dan keterbatasannya.

'Yang mudarat itu haram, yang haram belum tentu mudarat'.

''.....dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan.....'' Al Baqarah:195

Ada masa nanti aku tulis tentang mengaitkan sains dengan agama, InsyaAllah.

Sekian.

1 komentar:

naqiubex mengatakan...

Ya.. Pos yang menarik sekali..
Keep on writing..