Rabu, 16 Februari 2011

Kisah Dulu-dulu #2

2006

Waktu aku tahun satu dulu, antara Maghrib dan Isyak biasanya aku akan melepak di Masjid Jamiah. Satu hari tu waktu aku tengah melepak, ada sorang pakcik Arab panggil aku nak ajak berbual. Umur macam lebih kurang 60-an.

Dia macam suka dengar aku cakap Arab walaupun masa tu Bahasa Arab aku agak hampeh. Aku cakap dengan dia aku nak beli kamus al-Mawrid lepas tu untuk baik pulih bahasa Arab aku.

Dia keluarkan business card dia dari dompet.

‘’Doktor Yusuf al-Miqdadi, pakar ENT(Ear, Nose and Throat)’’

Sebelum dia beri pada aku kad tersebut, dia tulis sesuatu kat belakang kad itu.

‘’Bagi budak ni kamus al-Mawrid dan bayarannya minta dari aku’’

Dia cakap kat aku kalau nak beli kamus Mawrid kat kedai ‘Alim Kutub bagi saja kad tu pada cashier.Aku rasa terharu sampai tak tau nak cakap apa.

2008

Waktu tu aku balik Malaysia. Tengah-tengah bosan, aku belek dompet aku dan terjumpa semula business card Doktor Yusuf. Aku hantar mesej kat dia

‘’Ramadhan Mubarak ya Doktor Yusuf. Ana sekarang berada di Malaysia’’

Tak berapa lama kemudian, mesej dari nombor beliau sampai

‘’Terima kasih atas ingatan. Sebenarnya Doktor Yusuf sedang berehat di tempat yang lapang sejak beberapa bulan lepas(aku tak ingat ayatnya dalam Bahasa Arab tapi lebih kurang beginilah maksudnya)’’

2-3 kali aku baca baru aku faham.

Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un


1 komentar:

Anonim mengatakan...

Habis sape yg reply text tu.. Wakil? Ohh