Jumat, 18 Desember 2009

stetoskop

ada seorang ikhwah bertanya ana tentang bagaimana stetoskop berfungsi ya3ni bagaimana ia boleh menghasilkan bunyi yang jelas lagi nyata. jadi ana sukacita untuk berkongsi sedikit maklumat di sini setelah ana menjalankan aktiviti menggoogle

1. bahagian hujung stetoskop yang dinamakan bell(yang lebih kecil) dan diaphragm(yang lebih besar) mempunyai getah pada hujungnya. bertujuan untuk memerangkap udara bagi menghalang udara keluar sekaligus menghalang kehilangan tenaga bunyi yang dihasilkan

2. tenaga bunyi bergetar di ruangan tertutup dan menambahkan kekuatannya dan memaksa udara melalui ruangan yang seterusnya ya3ni tiub getah

3. menurut prinsip bernoulli, bunyi dan udara yang melalui ruangan sempit akan bertambah laju dan apabila bertambah laju, ia akan pergi bertambah jauh. dan akhirnya tenaga bunyi sampai ke telinga pendengar.

4. menurut prinsip tekanan(ana lupa namanya) semakin kecil luas permukaan, semakin tinggi tekanan. diaphragm pada telinga pendengar adalah lebih kecil daripada diaphram/bell pada hujung stetoskop maka kekuatan bunyi yang terhasil adalah lebih kuat.

5. jangan lupa getah pada diaphragm untuk telinga pendengar adalah untuk memerangkap udara dan memastikan tenaga bunyi tidak terlepas keluar. dan mungkin juga untuk mengelakkan kecederaan pada telinga

seringkali stetoskop dianggap sebagai lambang profesion seorang doktor. malah ada sahabat menegur ana 'wah, kau memang ada gaya doktor' sewaktu ana menggantung stetoskop pada leher ana. sudahnya ana masukkan stetoskop dalam beg ana. betul ana setuju. tapi lebih tepat kalau stetoskop itu dikatakan sebagai lambang seorang doktor yang menghormati dan menjaga maruah pesakitnya.

mengapa ana berpendapat begitu?

mari kita kaji sedikit sejarah penciptaan stetoskop. penciptaan stetoskop pada awalnya merupakan buah fikiran rene leannec, seorang doktor di negara perancis. sebelum penciptaan stetoskop, para doktor terpaksa(mungkin bagi doktor yang keji atau pervert, buat-buat terpaksa) melekapkan telinga pada dada pesakit untuk mendengar bunyi degupan jantung dan nafas. jadi doktor leannec yang juga seorang kristian yang taat runsing memikirkan hal ini. runsing takut-takut pesakitnya malu. mungkin juga runsing kalau dirinya menjadi kurang tsiqah(warak/alim). kalau ana berada di tempatnya mungkin jua ana berasa runsing. hehe.

dipendekkan cerita, sewaktu beliau pulang dari hospital, beliau terserempak dengan beberapa orang kanak-kanak yang bermain suatu permainan ya3ni permainan di mana seorang mengetuk hujung pokok yang tumbang, manakala seorang lagi melekapkan telinga pada pokok itu untuk mendengar bunyi yang terhasil. entah mengapa beliau ikut serta permainan budak-budak itu, tak seperti sesetengah orang yang bila orang bermain dengan budak-budak dikata tidak matang.

akhirnya beliau mendapat ilham, bagaimana kalau beliau mencipta suatu alat yang dapat mendengar degupan jantung dan nafas tanpa perlu melekapkan telinga pada tubuh pesakit.

gambar di sebelah merupakan gambar stetoskop pertama ciptaan beliau. dan akhirnya bentuk stetoskop semakin diperbaiki hinggalah sekarang.

antara pengajaran daripada kisah di atas adalah, ke'tsiqah'an dan profesionalisme hendaklah sama-sama dijaga. untuk menjaga kedua-duanya kadang-kadang kita perlukan kebijaksanaan. seperti kisah dr laennec, beliau dapat menjaga ke'tsiqah'an dan maruah pesakit di samping menjalankan tugasnya dengan berkesan malah membawa kemajuan dalam bidangnya.

buat sahabat yang tsiqah, tahniah ana ucapkan dan jadilah seorang yang bijak dalam bertindak. buat sahabat yang tak tsiqah dan keji, tsiqah tak menghalang anda menjalankan tugas dengan cemerlang. ada hikmah yang tersembunyi ibarat udang di sebalik batu.

ana pernah terlihat gambar betapa profesionalnya presiden mahmud ahmadinejad ketika seorang wanita non-muslim ingin bersalam dengan beliau. beliau mendekapkan kedua-dua tangannya di dada beliau(bukan di dada orang lain) dan memberi tunduk hormat kepada wanita tersebut. kesannya wanita tersebut tidak malu dan bengang dengan beliau malah semakin bertambah kefahaman terhadap islam.

akhir kata, moga kita tsabat di jalan ini. wassalam.

1 komentar:

HH mengatakan...

assalamualaikum

terima kasih kerana berkongsi ilmu.
sememangnya menjadi 'human engineer' bukanlah tugasan yg mudah.
moga selalu dipermudahkan urusanmu menjadi seorang doktor yg bertauliah dan taat pada agama.