Kamis, 05 November 2009

Deman Keluarga Laut Mediterranean

Ada seorang budak perempuan Arab. Umur baru 5 tahun. Pelajar yang agak cerdik di taman asuhan kanak-kanak menurut ibunya. Satu hari dia mengadu pada ibunya sakit pada bahagian lutut. Tak lama setelah itu dia tak dapat berjalan. Dalam masa yang sama dia mengalami sakit pada perut. Sebelah kanan bawah kalau tak silap aku.

Jadi, ibunya mengambil keputusan untuk menghantarnya ke hospital, di daerah mereka menetap. Doktor mengesahkan bahawa anak itu mengalami radang apendiks. Dan dia menjalani pembedahan membuang apendiks. Namun keputusannya mengecewakan. Sakit si anak tak bertambah baik membuatkannya terpaksa dirujuk kesnya ke hospital yang lebih besar.

Waktu aku dan kawan-kawan aku bersembang dengan ibunya, ibunya memaklumkan kami yang anaknya berkemungkinan menghidap leukemia. Tapi belum benar-benar pasti kerana anaknya dikehendaki untuk mengambil CT scan pada hari yang sama. Sedih juga aku tengok budak tu, dah rasa macam adik perempuan aku yang sakit.

2 hari selepas itu, seorang doktor pakar kanak-kanak mengajak kami membincangkan masalah anak itu. Kami pun main teka-teka. Ada yang menawab rheumatoid arthritis iaitu radang pada sendi yang boleh menyebabkan sakit pada bahagian abdomen. Ada lagi beberapa jawapan lain cuma aku tak ingat.

Rupa-rupanya anak itu mengalami penyakit Familial Mediterranean fever. Semua simptom yang ada memang kena dengan penyakit ini. Anda boleh rujuk laman Wikipedia. Baru aku ingat sebelum itu ada gadis Melayu bertanyakan maksud penyakit bahar mutawassit( laut Mediterranean). Kali pertama dengar. Nampak sangat aku ni malas membaca.

4 komentar:

an2blur mengatakan...

tak sangka. ada jugak penyakit itu. hehe.

Anonim mengatakan...

aritu bace singkatan FMF trus dpt agak sakit ni. thanks to you :D

neem mengatakan...

assalamualaikum wbt

lama x jenguk blog ko

suatu benda yg menarik, terima kasih.

Anonim mengatakan...

lama tak update. busy sungguh ye.