Jumat, 30 Oktober 2009

Bukan Hanya Pada Warna Kulit

Ada seorang ahli kumpulan aku bernama Tareq al-Muwallad. Berasal dari Jeddah, Arab Saudi. Aku dapat agak yang kalian akan terbayang seorang lelaki memiliki hidung berserombong luas, berkulit cerah dan memakai igal. Kalau begitu, khayalan kalian hanya tinggal khayalan. Kalau kalian baru pertama kali berdepan dengannya, kemungkinan besar kalian tak akan terfikir hubungkait beliau dengan Arab Saudi mahupun negara-negara Arab yang lain. Tareq yang berkulit hitam legam itu aku agak nenek moyangnya berasal dari Kenya ataupun Nigeria, yang darjah kepekatannya melebihi orang-orang Somalia.

Kali pertama aku bertanya beliau adalah tentang di mana beliau tinggal. Jeddah, jawab beliau. Bila aku bertanya dari mana asal-usul keluarganya, beliau tetap menegaskan bahawa keluarga beliau memang asalnya Saudi, bukan dari benua Afrika yang dikatakan asal usul homo erectus menurut para evolusionis. Aku agak beliau sudah mengaku Arab seperti orang Sudan yang pernah aku jumpa. Nama keluarga beliau, al-Muwallad yang bermaksud kelahiran mungkin untuk menunjukkan bahawa beliau adalah orang asing yang dilahirkan di Arab Saudi.

Satu hari, Pok Nik, ahli kumpulan aku yang berasal dari Kelantan yang ada di kalangan mereka berketurunan Siam tapi beliau mengaku beliau berdarah Aceh, bertanya kepada aku,

'' Agaknya Tareq tu rasa lain tak masa dia bercampur dengan geng-geng Saudi? ''

Kalau tak faham maksud pertanyaan Pok Nik biar aku terangkan di sini. Maksudnya, wujudkah suatu perasaan pada beliau sebagaimana orang Melayu yang baru berkenalan dengan orang Amerika? Aku tersengih dahulu sebelum menjawab dengan tenangnya,

'' Sama macam Sop( bukan nama sebenar, seorang rakan kami berkulit gelap tapi gelap Melayu, hitam manis ) bila berjumpa dengan Haz( juga bukan nama sebenar, rakan kami yang berkulit cerah, bukan cerah macam orang Cina, aku tak tau nak terangkan bagaimana) ''

Nampak, kan? Sebenarnya pembahagian bangsa bukan hanya pada warna kulit tapi melibatkan banyak aspek lain. Ciri fizikal ibarat pintu gerbang kepada pembahagian bangsa, seterusnya bahasa, budaya dan geografi. Itu yang aku faham.

Jadi di sini aku nak timbulkan beberapa persoalan

1. Apa relevannya pembahagian bangsa? Tidakkah ia akan menyebabkan diskriminasi dan semangat kesukuan?
2. Apa kata Islam tentang bangsa? Adakah Islam menghalang sebarang bentuk kebangsaan termasuk usaha penyatuan bangsa?
3. Adakah setiap masa akan lahirnya bangsa baru dari perkahwinan antara kaum misalnya? Dan persoalan ini sebenarnya berakar umbi dari definisi bangsa juga.

Boleh lawat laman web ini ( http://raceandgenomics.ssrc.org/Krieger/)

InsyaAllah akan ada artikel susulan sebagai kesinambungan dari artikel ini.








Tidak ada komentar: