Selasa, 28 Desember 2010

Aku dan Psikiatri #1

Cuba kita analogikan manusia tu sebagai sebuah komputer. Maka, neurologis adalah pakar dalam membetulkan perkakas, litar2 dan wayar2 dalam komputer manakala psikiatris adalah pakar yang membetulkan software. Mungkin software boleh rosak tanpa kerosakan hardware. Dan boleh juga rosak disebabkan oleh hardware yang rosah. Peh, gua dah la tak berapa pandai komputer.

Dalam psikiatri, ada 2 ekstrim. Orang yang normal terletak pada satu ekstrim yang kita tak kacau dan orang yang betul-betul pasti sakit pada satu lagi ekstrim yang tugasnya dikendalikan oleh neurologis, sama seperti doktor2 lain. Dan yang tengah2 itu adalah tugas psikiatris yang tugasnya merawat orang yang entah-sakit-entah-tidak itu. Tugas dan reputasi psikiatris sebenarnya agak dikucar-kacirkan oleh definisi normal atau tidak itu sendiri seperti isu2 homoseksual dan lain2.

Timbul satu persoalan. Kenapa nak jadi psikiatris kena jadi doktor perubatan dulu? Apa beza psikologis dengan psikiatris? Dan yang lebih menyayat hati, tadi pagi 2 kawan Arab aku berbual nak jadi psikiatris cuma kena tau 4-5 penyakit(skizo, depression, anxiety, dan lain2) dan beberapa jenis ubat. Aku gelak sendiri dalam hati(baca : otak). Sebenarnya lebih daripada itu kawan2.

Psikiatris ni sikit lagi nak jadi neurologis. Ada sesetengah penyakit mental yang mempunyai perubahan organik pada otak. Sekadar beberapa nama, dementia, Alzheimer, kuru dan lain2. Dan psikiatris berkuasa untuk meng 'order' test untuk MRI. Seperti doktor2 perubatan yang lain, psikiatris berkuasa untuk prescribe ubat2an untuk pesakit dan tentu saja mereka mesti berpengetahuan tentang kesan sampingan ubat2 tersebut. Penyakit skizofrenia yang masih tak dikenal pasti puncanya pun sekarang masih dijalankan ujikajinya ke atas tikus. Klik sini

Dan agak best jugak di mana psikiatris ni mempunyai banyak pengetahuan seperti psikologis dan psikiatris lebih saintifik daripada psikologis yang lebih kepada sains sosial.

Tapi ada beberapa kritikan terhadap psikiatri dari segi diagnos dan rawatan. Pada tahun 1970-an ada psikologis merangka satu eksperimen untuk mengantolkan psikiatris di US. Beliau menghantar 12 orang upahan ke 12 hospital mental di US untuk menyamar sebagai orang gila. Kesemua orang upahan beliau tidak dapat dikesan sebagai orang yang berlakon gila malahan 11 daripada mereka didiagnos menghidap skizofrenia dan seorang lagi aku tak ingat apa diagnosisnya. Dan beliau dengan bangganya berkata '' Tak ada beza pun orang gila dengan tak gila di hospital mental''

Aku dah malas nak menulis lagi. Siri seterusnya aku nak tulis tentang sambungan eksperimen beliau dan tentangan terhadap psikiatri oleh psikiatris2 sendiri.

p/s Aku punya formspring

3 komentar:

Musafir Melayu mengatakan...

as salam.

menarik :)

Anonim mengatakan...

Kalau ambil psikologi mmg xleh jd psikiatri?mcm mne nk jd psikiatri ye?

Anonim mengatakan...

Macam mana nak jadi psikiatrik. Course apa yg boleh diambil semasa diploma. Saya pelajar stpm.