Jumat, 31 Juli 2009

Anakku Samdol #2

Bunyi cengkerik bersahut-sahutan. Sesekali terdengar gemersik dedaun pohon dihembus bayu pagi. Bunyi yang terhasil menghasilkan satu irama yang cukup indah dan mengasyikkan iaitu melodi alam. Mendayu-dayu. Tenang menusuk kalbu. Para cendikiawan menperakui bahawa muzik dapat mengubat penyakit mental terutamanya muzik jenis melankolik, mendayu-dayu. Jiwa bergetar dengan alunan muzik.

Ketenangan malam itu tiba-tiba direnggut dengan kehadiran beberapa anak muda dengan gelak tawanya. Ekzos motor yang sengaja dipulas-pulas menjadi sinergi untuk menambah desibel keriuhan saat itu. Anak-anak muda, dara dan teruna tersebut yang lebih dikenali sebagai bohjan dan bohsia sememangnya sudah kehilangan sensitiviti terhadap masyarakat sekeliling. ''Ada aku kisah,' merupakan frasa popular mereka apabila ditegur, secara baik mahupun kasar.

Dan 'irama' jenis ini yang menyesakkan kepala,penambah tekanan jiwa.

Ah, biarkan saja mereka. Dah puas orang berleter, kalau hati sudah keras, otak pun beku....

Di celah kegelapan yang meliputi malam, terdengar suara syahdu, bisikan munajat pada Tuhan Yang Maha Satu...

''Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya.''

Puan Rosmah memanjatkan doa kepada Allah. Doa tidak menidakkan usaha dan usaha tidak menafikan doa. Seiring. Berdoa supaya Allah memudahkan urusan kita. Demikianlah fahaman Ahlu Sunnah wal Jama'ah seingat Puan Rosmah.

Dia kemudiannya bertafakur, bermuhasabah. Hendak diapakan anaknya yang satu ini.

Dia sudah maklum remaja seusia Samdol yang normal akan melalui perubahan fasa secara psikologi dari 3 aspek. Fasa seksual di mana fasa ini manusia sedar akan signifikan kemaluan. Ini menurut seorang pakar psikoanalisis terkenal iaitu Sigmund Freud. Dari aspek psikososial mereka akan melalui fasa mencari identiti. Remaja cuba mencari jalan hidupnya sendiri. Aspek ketiga pula perubahan dari segi cara berfikir. Mereka akan cuba menggunakan logik dan penaakulan dalam setiap perkara. Jangan hairan kalau anak-anak remaja mula mempersoalkan banyak perkara tatkala usia sebegini.

Ibu bapa memainkan peranan penting terhadap pembangunan psikologi anak-anak. Ada 3 jenis ibu bapa. Ibu bapa yang terlalu tegas dan tak mahu mendengar pendapat anak-anak mereka. Maka kesan yang akan difikirkan akan terjadi adalah anak-anak akan memberontak dan degil. Ibu bapa jenis kedua adalah ibu bapa yang jenis berlembut dan memberikan kebebasan secara mutlak kepada anak. Apa kesannya? Lihat saja anak muda bohsia bohjan di luar itu. Anda dapat mengagak bagaimana mereka dididik. Tapi pengarang suka bersangka baik. Iman tak dapat diwarisi. Ibu bapa jenis tiga walaupun tegas tapi mereka masih memberi peluang anak-anak mereka bersuara. Mereka dilatih berfikir dan berprinsip. Kebanyakan mereka walaupun ada yang nakal mereka tak mudah terpengaruh dengan perkara yang tak rasional. Malahan ada yang berubah menjadi baik.

Puan Rosmah bersyukur kerana sekurang-kurangnya anaknya menyatakan pendiriannya yang sebenar. Masih dapat dilentur lagi rebung sebatang ini. Masih boleh dibentuk pemikirannya lagi. Namun dia masih mencari-cari siapa yang dapat membantunya dalam misinya ini. Penat juga berhadapan dengan orang seperti ini. Dia pun bukan tahu banyak dan semua perkara. Lagipun fikiran manusia memang sukar diramal. 'Politik lebih rumit daripada fizik' kata Albert Einstein. Hendak diharapkan suaminya? Hmm entahlah.

Ayam berkokok sahut-menyahut. Disusuli dengan suara muazzin yang melaungkan azan subuh. Puan Rosmah menuju ke tandas untuk memperbaharui wuduk.

Pengarang pun hendak bersiap ke masjid lantaran keputusan bekalan air di rumah. Oh, suka dalam duka. Duka tiada air, suka mendapat peluang subuh berjemaah di masjid.

Lampu dinyalakan. Cerita tergantung.

Ilmu Yang Dianak-tirikan

Aku nak sentuh mentaliti masyarakat Malaysia terhadap sesetengah bidang ilmu. Aku beri satu situasi kepada pembaca untuk dinilai.

Menyentuh tentang kedatangan Nik Nur Madihah ke Jordan untuk menyambung pengajian dalam bidang Fizik. Banyak sungguh komen yang aku dengar sama ada secara berdepan, di blog-blog mahupun dalam forum.

Ada yang kritik tentang pemilihan Madihah ke Jordan. Ada yang berkata pemilihan itu tak rasional sebab ada banyak tempat yang lebih baik seperti di Jerman. Ada yang kata peralatan tak cukup. Dan ada juga yang menyokong.

Aku cuba bertindak optimis di sini. Mereka dah mengkaji dan berjumpa sendiri dengan Presiden Universiti. Boleh baca di sini. Tentang pemilihan tempat dan peralatan, aku kurang arif. Dan yang mengkritik pun aku tengok bukan dari kalangan yang pakar. Perlukan kajian yang mendalam. Mana mereka tahu pihak universiti tak ada alatan yang cukup. Entah-entah alatan yang diperlukan pun mereka tak tahu. Aku tak fikir Madihah dan Bank Negara ketepikan pendapat pakar dalam bidang ini untuk memilih tempat.

Dan fizik ada tiga jenis; fizik teori, fizik eksperimental dan fizik matematikal. Alatan dan aplikasi pun mungkin berbeza.

Mungkin Madihah nak ambil kesempatan untuk mendapat pengalaman dan ilmu di Jordan. Ilmu itu sama di mana-mana tempat cuma pengalaman itu berbeza.

Mentaliti jenis kedua yang lebih dahsyat

Mari kita lihat salah satu komen dari saudara kita

''Huh, tak logik 20A amek fizik. Amek la yang sepadan sikit, medic ke''

Adakah pelajar-pelajar yang cemerlang sepatutnya menyambung pelajaran dalam perubatan? Bagi aku, perubatan adalah bidang untuk orang yang rajin. Tak perlu menjadi genius, yang anda perlu sedikit kerajinan dan IQ yang normal, anda berkemungkinan besar dapat survive.

Kita kaji balik sejarah. Tokoh-tokoh genius kebanyakannya adalah ahli dalam fizik dan falsafah. Malas nak tulis panjang-panjang sebab aku pernah tulis di sini. Aku quote semula tulisan aku.

''Sebelum itu, bagi aku tahap ilmu ada 3 iaitu secara permukaannya adalah pengetahuan am, seterusnya praktikal dan yang lebih mendalam sekali adalah falsafah atau konsep itu sendiri. Orang genius adalah mereka yang dapat mencapai tahap yang dalam sesuatu ilmu bukan hanya memandang ilmu sebagai satu pengetahuan am atau praktikal semata-mata. Mungkin sebab itu ahli falsafah kebanyakannya genius seperti Ibn Sina dan Al-Ghazali.''

Mungkin golongan yang mengkritik lupa akan peranan fizik dalam peradaban.

Apa-apa pun yang penting adalah minat dan upaya. Ada kawan aku yang bijak tapi kerana tak minat dengan bidang yang diceburi, beliau agak ketinggalan dalam pelajaran.

Aku : Minat medic tapi tak minat jadi doktor

Senin, 27 Juli 2009

Anakku Samdol #1

Suasana dalam rumah saat itu tak seperti biasa. Kurang meriah. Mungkin disebabkan ayah yang selalu bertindak sebagai penghidup suasana ceria di rumah pergi berkursus beberapa hari di luar negeri. Tinggallah si ibu, Puan Rosmah dan dua cahaya mata mereka, Samdol dan Bengong.

Raut wajah Samdol umpama ayam berak kapur, gelisah. Entah apa yang dirisaukannya. Sementelahan ibu dan adiknya sedang ralit menonton televisyen. Ternyata siaran berita itu langsung tidak menarik perhatiannya. Seratus peratus.

'Ibu...'. Samdol bersuara perlahan. Sedikit gementar dan gugup lagaknya. 'Samdol nak cakap sesuatu. Tapi ibu jangan marah,' sambungnya lagi.

''Anakku sayang. Tak ada gunanya ibu nak marah. Ibu nampak Samdol macam ada sesuatu yang nak disampaikan. Teruskan anakku. Samdol jantung hati ibu. Dukamu dukaku jua.''

''Samdol fikir Samdol dah cukup matang untuk buat keputusan sendiri. Harap ibu tak menghalang dan menerima dengan fikiran terbuka, dengan hati yang lapang.'

Ah, anakku sudah besar panjang rupanya. Dia nak bernikah? Usia pun baru 17 tahun. Baik aku dengar dahulu. Mungkin pada aku ada penyelesainnya.

Ibu hanya diam tanda memberi laluan kepada anaknya meneruskan kata-kata.

Aduh, terasa berat pula pengarang ini mahu meneruskan kisah. Tapi ku turuti jua kehendak naluri ini.

''Samdol tak dapat menghalang naluri ini, ibu. Samdol terasa ingin murtad. Puas sudah Samdol yakinkan diri ini. Tak berjaya.''

Bulat mata ibu mendengar kata-kata anak sulungnya itu. Terasa terkejut namun dia cuba mententeramkan dirinya dulu. Dia ingin tahu apakah puncanya.

''Samdol tak dapat terima apa yang kita percaya selama ini. Syurga atau neraka. Hidup sesudah mati. Dan yang paling penting, Samdol tak percaya adanya Tuhan. Macam dongengan orang tua, kita cuma mengikut dan percaya. Kalau Tuhan ada, di mana dia? Apa buktinya?''

Bengong menoleh. Seolah-olah ingin campur tangan dalam perbincangan 'orang dewasa' tersebut.

''Abang percaya ada angin? Abang percaya wujudnya elektrik? Abang percaya kedua-duanya wujud walaupun Abang tak nampak.''

Samdol mendengar sambil telunjuk kirinya mengorek hidung. Tahi hidung dikeluarkannya dan dibentuk menjadi sfera. Dijentiknya tahi hidung itu ke arah siling rumah. Pada mulanya tahi hidung itu bergerak laju akhirnya semakin kehilangan momentumnya, bergerak semakin perlahan. Sehinggalah pada satu titik puncak. Kemudian tahi hidung itu jatuh kembali membentuk laluan projectile dan akhirnya mendarat betul-betul di hadapan lutut pemilik si tahi hidung.

Demikianlah analogi bagi manusia yang suka berfikir, mengelamun dalam-dalam. Makin tinggi melangit dia berfikir, makin lemah akalnya. Mungkin tak dapat disesuaikan dengan logik akal dan kemahiran penaakulannya. Dan akhirnya pemikiran itu 'jatuh' tanpa disedari di sekitarnya sahaja. Rupa-rupanya hujah untuk argumennya ada di sekitarnya. Tak perlu berfikir hingga tinggi melangit, dan kadangkala mungkin akan sesat. Hujah dan ilmu ada di sekeliling. Cuma kamu diberi pilihan untuk memilih atau tidak.

Kita ikuti kembali perbualan mereka.

'Hujah lama,' kata Samdol.

'Tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas' balas Bengong.

Ah, meloyar buruk pula budak ni.

''Hujah kau terlalu rapuh, Bengong. Berbalik kepada kisah udara kau tadi, hujah itu masih boleh dikritik. Memang udara kita tak nampak, tapi kita dapat rasa dengan kulit. Kau sempitkan deria rasa kita kepada penglihatan sahaja walhal kita ada lima deria rasa. Lagipun saintis dah buat kajian bahawa hidupan perlukan udara untuk hidup. Dah dijalankan eksperimen dan sudah diterima menjadi fakta.''

''Dan mengenai elektrik pula, kau tahu kan elektrik itu tenaga? Tenaga memang tak dapat dilihatlah, Bengong. Kita dapat lihat kesannya. Lampu menyala tanda adanya elektrik. Dan sekali lagi, dah dibuktikan kewujudannya melalui eksperimen dan kaedah saintifik.''

''Cuba kau buat satu eksperimen melalui kaedah saintifik untuk buktikan kewujudan Tuhan yang kau percaya.''

''Hujah kau tak relevan. Kau silap bagi Abang peribahasa tadi. Sepatutnya hujah kau itu 'rapuh dek panas, roboh dek hujan''

Ibu yang hanya mendiamkan diri sedari tadi kembali mencelah. Diam dalam berfikir.

''Sebetulnya Samdol terpengaruh dengan fahaman materialisme.''

Samdol termangu. Tak faham.

''Dan juga positivisme.''

Tambah ibu. Jargon yang digunakan bukan menambah faham bahkan menambah keliru. Ambik kau! Nak tunjuk pandai sangat. Berfikir perlukan belajar.

''Sudahlah, esok ibu akan ceritakan. Pergi tidur dulu. Dah lewat malam ni.''

''Ibu, Bengong nak tidur dengan ibu. Takut nak tidur dengan orang murtad ni.''

Samdol buat tak kisah. Dia masuk bilik tidurnya seorang diri. Egois biasanya lebih suka bersendirian.

Lampu dipadam. Cerita ditangguhkan.

p/s Mohon beri tunjuk ajar untuk penulis amatur ini. Terima kasih.

Menyentuh mengenai hujah kewujudan angin dan penglihatan, sahabat penulis ada mengatakan bahawa itu adalah hujah seorang ulama, tak dapat dipastikan siapakah beliau yang sebenarnya.
Mungkin ulama terbabit ingin menolak hujah Seeing is believing, lihat dahulu baru percaya.

Selasa, 21 Juli 2009

Majoriti Dalam Kesesatan

Izinkan aku membuat satu analogi.

Di kebanyakan negara Arab, penduduknya lebih selesa menggunakan bahasa pasar yang lebih dikenali sebagai 'amiah. Bergantung pada tempat dan suku kaum, ada yang sangat berbeza dengan bahasa Arab yang asal ada yang berbeza sedikit. Pada hakikatnya sama-sama salah jika dilihat dari sudut tatabahasa.

Walaupun bahasa yang asal telah rosak, namun 'bahasa' yang baru muncul ini ada tatabahasa yang tersendiri; yang berbeza dengan bahasa asal. Buat yang baru belajar 'amiah, mungkin ayat anda berbunyi pelik jika anda tidak mengikut 'tatabahasa' mereka.

Bagi golongan 'Arab celup'; yang perasan fasih gila cakap Arab, apabila terdengar bangsa mereka berbahasa Arab standard, mereka akan terasa humor. Lawak gilalah bak kata mereka. Kalau sempat, mereka akan menghadiahkan buah tawa mereka. Bukan mereka sahaja yang berbuat begitu, malah orang Arab yang asal pun kadang-kadang mentertawakan si penutur.

Hakikatnya mereka mentertawakan kebenaran!

Kerana majoriti dan 'golongan elit' sama-sama mentertawakan.

-Minta maaf kepada pembaca jika ayat-ayat selepas ini berbunyi sikah. Pengarang yang lemah ini tidak pandai menyusun ayat lantaran tiada idea-

Kita singkap kembali sejarah kedatangan Islam. Majoriti saat itu sudah menerima pelbagai budaya songsang; seperti menanam anak perempuan hidup-hidup, meminum arak dan sebagainya. Lantas datanglah seorang Rasul untuk mengubah budaya yang telah berakar umbi tersebut. Dan seperti biasa, sesiapa yang mahu mengubah kebiasaan ibarat menyongsang arus, mendapat tentangan yang maha dahsyat.

Kerana kebenaran itu diletakkan pada pandangan majoriti dan 'golongan elit'

Semua ini berkisar tentang mentaliti. Kalau mereka memang tak mahu menerima sesuatu, sampai mati mereka akan merasionalkan pendapat mereka meskipun salah. Kalau mereka kata hitam, hitamlah sampai bila-bila.

Berfikir di luar kotak

Kadang-kadang kita perlu keluar dari kelompok kita dan mengubah cara fikiran kita untuk mencari kebenaran. Mungkin kita tak nampak kesalahan yang ada kerana dalam kelompok itu sentiasa ada hujah-hujah yang membenarkan pendapat mereka. Tiada kritik dan komen.

Imam al-Ghazali tidak terus melabel sesat golongan filsuf. Beliau duduk bersama mereka hingga mahir ilmu falsafah dan diakui kepakarannya oleh mereka. Lantas beliau menyerang balas dan mengkritik golongan filsuf; dengan pemikiran dan hujah mereka sendiri. Pulang buah paku keras bak kata orang.

Muslim mana yang sanggup menerima evolusi? Muslim mana yang sanggup mendengar pandangan sekularis mahupun atheis? Mengapa terus menolak pandangan mereka tanpa berusaha memahami mereka? Mungkin ada sekelumit sebesar zarah pandangan mereka yang benar.

Kerana majoriti terus menolak.

Betul, kita kadang-kadang tak cukup ilmu. Ilmu boleh dicari. Tapi sampai bila kita nak jadi golongan ikut-ikutan.

Minggu, 12 Juli 2009

Hakikat Kewujudan

Tak perlu melihat cermin, tak perlu membelek-belek tubuh anda untuk mengetahui kewujudan diri. Cukuplah sekadar berfikir maka terbuktilah kewujudan kita.

''Je pense, donc je suis( Aku berfikir maka aku wujud)'', Rene Descartes.